Alla inlägg den 14 maj 2015

Av Inga-Lina - 14 maj 2015 22:28

https://www.youtube.com/watch?v=goK_SYFp-g8


 


Andra natten. Ligger sömnlös

Ältar om och om igen.

Var hon en katt eller en fågel,

eller vad var hon för en brud?


Hon satt och stirrade i elden,

satt och tryckte i ett hörn,

sjöng och skrikgrät om vartannat

for mot taket, slog sig blå…
 
Om hon var en brud (jag tänkte)

Vad skulle hon med vingar till?

Och om hon faktiskt var en fågel:

Varför flög hon inte då?


Men hon struntade i flyga

Och var besatt av min kamin.

Om hon nu var katt? Fast ändå:

Fågelbrud av något slag.


Är man fågel går det inte

An att sköta tvätt och städ.

Fåglar har sin fågelstolthet,

De kan inte mista den.
 

Men om man inte är en fågel

Och propsar på att bo hos mig –

Varför kasta sig mot fönstren

Och skrika sånger – varför det?


Hon skrek inte hela tiden,

för all del. Men varje natt

Satt hon och stirrade i elden.

Hennes ögon brann så hett.


Om man är så vild och galen,

Vad ska man med vingar till?

Klös mig, slå mig, smek mig, kyss mig –

Men hon kunde inte det.


Så kom en natt när det brast för mig.

Jag slog sönder fönsterrutan.

Om hon ville ha sin frihet

fick jag inte hålla kvar.
 

Och hon tog ett steg mot fönstret,

hennes vingar slog ett slag...

En fågelkatt, en kvinnofågel...

Jag vet inte vem hon var.


Veronika Dolina

översättning: Inga-Lina Lindqvist

Ovido - Quiz & Flashcards